Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 125 2t
silnik 125 2t

Motocykle

Silnik 125 2T – co warto wiedzieć?

Silnik 125 2T jest jedną z najczęściej stosowanych jednostek w motorach. Co warto o niej wiedzieć? Lepiej wybrać dwusuwa, czy może wersję 4T? Jeżeli tak, to w jakich okolicznościach? Dowiedz się więcej na ten temat z naszego artykułu!

Silnik 125 2T został opracowany już w XIX wieku. Przełomem było to, że zasysanie, sprężanie paliwa i zapłon, a także oczyszczanie komory spalania odbywało się w trakcie jednego obrotu wału korbowego. Obok prostoty działania, główną zaletą jednostki 2T jest duża moc, a także mała waga. Właśnie to wpływa na to, że tak wiele osób decyduje się na silnik 125 2T. Oznaczenie 125 odnosi się przy tym do pojemności. Co jeszcze warto wiedzieć?

W jaki sposób działa silnik 125 2T?

Jednostka 2T ma tłok posuwisto-zwrotny. Działając, wytwarza energię mechaniczną w wyniku spalania paliwa. Przy tym jeden pełny cykl trwa obrót wału korbowego. Silnik 2T może być zarówno jednostką benzynową i wysokoprężną (diesla). 

„Dwusuw” to określenie, które jest potocznie używane do bezzaworowej jednostki benzynowej ze smarowaniem mieszankowymi i świecą zapłonową (lub kilkoma), które funkcjonują zgodnie z zasadą dwóch suwów. Charakterystyka jednostki 2T sprawia, że jest niedroga i prosta w obsłudze, a także wyróżnia się niskim stosunkiem mocy do masy.

Urządzenia, w których stosuje się silnik 2T

Producenci zdecydowali się na montaż motorów w pojazdach takich jak Trojan, DKW, Aero, Saab, IFA, Lloyd, Subaru, Suzuki, Mitsubishi. Oprócz wymienionych pojazdów motor był montowany w lokomotywach spalinowych, samochodach ciężarowych, a także samolotach. Z kolei silnik 125 2T stosuje się powszechnie w motocyklach, motorowerach, skuterach, a także gokartach.

Co ciekawe, silnik 125 2T napędza także narzędzia przenośne. Wśród nich można wymienić piły łańcuchowe, kosy spalinowe, podkaszarki, odkurzacze i dmuchawy do liści. Listę urządzeń z motorem dwusuwowym zamykają silniki wysokoprężne, które są wykorzystywane w elektrowniach do napędzania generatorów elektrycznych i na statkach. 

Najlepsze motory z jednostką 125 ccm 2T – Honda NSR

Jednym z nich jest na pewno Honda NSR 125 2T, którą produkowano od 1988 do 1993 roku. Charakterystyczna, sportowa sylwetka jest połączona z przemyślaną konstrukcją, która zapewnia dobre sterowanie i bezpieczeństwo na drodze. Oprócz podstawowej wersji R dostępne są też F (odmiana naked) i SP (Sport Production).

Zobacz też:
Silnik 023 – kiedy powstał ten silnik? W jakich pojazdach Romet znajdziesz silnik Dezamet 023?

W Hondzie zastosowano dwusuwowy silnik 125 cm³ chłodzony cieczą z układem dolotowym z zaworem membranowym. Zastosowano też układ wydechowy z zaworem wydechowym RC-Valve, który zmienia czas otwarcia okna wydechowego w silniku dwusuwowym. Całość uzupełnia 6-biegowa przekładnia. Silnik 125 2T z Hondy NSR cechuje się niezawodnością, a także jest łatwy w serwisie – części do niego są ogólnodostępne. Generuje moc do 28,5 KM. 

Kultowy motocross z dwusuwem 125cc marki Yamaha

Yamaha YZ125 jest produkowana od 1974 roku. Motocross jest wyposażony w dwusuwową, jednocylindrową jednostkę o pojemności 124,9 cm³. Jakość potwierdzają znakomite wyniki na profesjonalnych zawodach AMA National Motocross Championships, a także AMA Regional Supercross Championships.

Warto przyjrzeć się wersji z 2022 roku. Ta Yamaha cechuje się większą mocą, jest bardziej zwrotna, co pozwala czerpać ogromną satysfakcję z jazdy. Jednostka jest chłodzona cieczą. Wyposażono ją również w zawór kontaktronowy. Ma kompresję 8.2-10.1:1 a zastosowany gaźnik to Hitachi Astemo Keihin PWK38S. Całość uzupełnia 6-biegowa skrzynia o stałej prędkości i wielopłytkowe, mokre sprzęgło. Znakomicie się sprawdzi na każdym torze.

Silnik 125 2T w motorach – dlaczego coraz rzadziej się go produkuje?

Silnik 125 T jest coraz mniej dostępny do kupienia. Dzieje się tak ze względu na ich negatywne działanie na środowisko. Poziom emisji toksycznych spalin w poszczególnych modelach był dość wysoki. Był to efekt wykorzystywania mieszanki paliwa i niewielkich ilości oleju. Kombinacja substancji była niezbędna, ponieważ zadanie smarowania m.in. mechanizmu korbowego ciążyło na paliwie.

Ze względu na charakterystykę, wielu producentów decydowało się na powrót do produkcji silników 125 2T. Jednak chcąc sprostać wytycznym, które były związane z normami emisji spalin. Konstrukcja dwusuwów stała się znacznie bardziej skomplikowana, a generowana moc również nie była już tak wysoka, jak miało to miejsce wcześniej.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...